» Öppet klagomål - bristen på information
Jag tycker det är riktigt trist att skriva sånt här, men jag tycker faktiskt det är värt att ta upp. Om någon spelare känner sig träffad så är det absolut inte min mening - det här är endast riktat till hur SSE, Star Stable Entertainment AB, väljer att gå ut med sin information.
Vi är kunder till ett företag som producerar ett spel. Vi betalar företaget för att kunna spela spelet. Vad har företaget för skyldigheter gentemot oss som kunder? Jo, att se till att vi får valuta för våra pengar, att spelet vi betalar för fungerar och alltid är möjligt att spela (undantaget då spelet uppdateras, då det borde vara en självklarhet för alla spelare att spelet inte är tillgängligt under några timmar) samt att vi spelare hela tiden får information om vad som händer i spelet. Om det finns en bugg som gör att spelet kan krascha har vi rätt att få veta det. Om något har blivit fel i spelet och ska rättas till har vi rätt att få veta det. Om något har blivit fel i spelet och inte ska rättas till har vi rätt att få veta det.
Men får vi den informationen? Nej. Ibland har man tur och ser ett meddelande på Facebook, där företaget informerar oss om vad som händer. Ibland är det någon lycklig, enstaka spelare som fått reda på vad som händer, och som försöker informera sina medspelare, antingen via chatten i spelet eller via en blogg.
Det finns ett stort problem med hur informationen i dagsläget sprids. Och det är att alla inte har tillgång till samma information som kund. Tänk om jag inte har ett Facebook-konto? Tänk om jag inte ens vet om att det finns SSO-bloggar? Och varför ska spelare av spelet, alltså företagets kunder, behöva informera andra kunder om saker som alla borde få veta direkt?
Jag anser att vi som spelare av Star Stable Online har samma rätt till information om spelet. All information som postas på Facebook ska också postas på spelets nyhetssida. Att en enstaka spelare, en kund, ska behöva sprida information till andra kunder, är inte på något sätt okej. Särskilt inte eftersom majoriteten av spelets kunder är under arton. Ska företaget, som drivs av vuxna människor, sprida informationen, eller ska kunderna, som är barn, göra det åt dem?
Det senaste som hände i den här vägen var schabraken som byttes ut i förra uppdateringen. Jag hade väntat mig någon slags kompensation för det, eftersom ett schabrak jag köpt hade bytts ut, men inget hände. Sedan ser jag på en annan blogg att enda sättet att få kompensation är att mejla in till spelet själv. Något sånt ska SSE själva gå ut med! Vi har en sån sjuk brist på officiell information att det finns inte, och det är något jag inte tycker är acceptabelt.
Skärpning till er där på Star Stable-kontoret, se till att alla spelare får veta samma information!
Kopiering från http://Monokerus.se/ Esmeralda Silverforces blogg om Star Stable Online
Trackback